STHLM - GBG 2 TIMMAR, NICE? :)

Men det nya tåget kan dröja Stockholm-Göteborg på två timmar. De nya tågen ska susa fram i 320 kilometer i timmen. Lämna barnen på dagis i Linköping halv åtta och var på plats på kontoret i Göteborg klockan nio. Scenariot kan bli verklighet om Sverige satsar på höghastighetståg. Första steget tas om en knapp månad då en statlig utredning väntas föreslå en sådan satsning. Förstudie gjord Banverket har redan gjort en förstudie på en av de två tänkta sträckningarna, den så kallade Götalandsbanan mellan Stockholm och Göteborg. Banverket föreslår totalt sex stationer längs vägen – men inte mer än två stopp per resa för att klara kraven på snabba restider: 2 timmar med direkttåg Stockholm-Göteborg och 2.15 med två hållplatser på vägen. Inte lika snabbt – Vi tänker oss att tåget från Stockholm stannar i till exempel Linköping och Norrköping och sedan går direkt till Göteborg. Vill man åka från Jönköping till Linköping kommer de interregionala snabbtågen in i bilden i stället, som är snabbare än dagens X2000, säger Mårten Zetterman projektledare för förstudien. Söderut finns fyra alternativa spår, varav den statliga utredningen kommer att föreslå ett. Enligt uppgifter till Aftonbladet står det mellan södra stambanan från Tranås till Malmö och den så kallade Europakorridoren, längs E 4 mellan Jönköping och Helsingborg. Den statlige utredaren, Gunnar Malm, vill dock inte bekräfta uppgifterna. – Jag har inga kommentarer till det överhuvudtaget. Vi är inne i slutfasen av arbetet just nu och vi jobbar vidare med alla alternativ, säger han. Sexton år Projektet riskerar att bli dyrt och långdraget. Tidigast 2025 kan supertågen vara verklighet. Enligt Banverket krävs helt nya spår eftersom de höga hastigheterna kräver rakare banor än i dag. Priset väntas landa på drygt 100 miljarder kronor. Dessutom riskerar projektet att dra på sig överklaganden från mark- och husägare med långa rättsprocesser som följd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0